Tasmanië & Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Gaby Evers - WaarBenJij.nu Tasmanië & Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Gaby Evers - WaarBenJij.nu

Tasmanië & Nieuw-Zeeland

Door: Gaby

Blijf op de hoogte en volg Gaby

20 December 2017 | Nieuw Zeeland, Auckland

Lieve allemaal,

Na precies vier weken weggeweest te zijn, ben ik nu weer voor een aantal dagen in Adelaide! Ik zal proberen deze vier weken niet al te uitgebreid te beschrijven, aangezien het dan wel een heel boekwerk wordt. Eigenlijk kan ik niet meer zeggen dan dat het twee prachtige landen zijn, met natuur, cultuur en activiteiten!

Tasmanië
Vier weken geleden begon de trip naar Tasmanië; 10 dagen roadtrippen met vier anderen. 17 november vertrok het vliegtuig naar Launceston, waar we eigenlijk alleen even de nacht door hebben gebracht. De dag erna reden we, via een route langs de Cradle Mountain, naar Strahan, een klein plaatsje waar we de zonsondergang hebben bekeken. Vrijwel elke dag reden we naar een volgende plaats. Van Strahan reden we naar Hamilton, met een stop bij Mount Field. Prachtige natuur! Vervolgens, op de route naar Hobart, o.a. de Russell Falls gezien (een van de vele watervallen in Tasmanië).

In Hobart bleven we vier nachten, van waar we elke ochtend naar een dichtbij zijnde plaats reden. Bruny Island is, naar mijn mening, een van de mooiste plekken die we gezien hebben in Tasmanië. Dit is een eiland met (bijna) witte stranden en helderblauw water. We hadden geluk met het weer (voor eigenlijk de hele trip in Tasmanië), want het zonnetje scheen zowat elke dag! Na Bruny Island wilden we even het nachtleven gaan verkennen, maar aangezien het een normale dinsdagavond was, was er vrijwel niks te beleven en belandden we ergens in een kroegje met een singer-songwriter avond. Erg succesvol...
Ook hebben we Port Arthur gezien, een voormalige gevangenis op een eiland. Erg interessant en dit was eigenlijk onze enige culturele dag, haha. De volgende dag reden we naar Bicheno, waar in de avond een pinguïn tour gepland stond, zo leuk!

Zaterdag 25 november stond Freycinet op het programma, een prachtig natuurpark. Waar het eerst helemaal bewolkt was, klaarde het snel op en waren de 'views' geweldig. Hier was Wineglass Bay toch wel een van de hoogtepunten. Via een trap (lees: mega lange, steile trap) kon je naar het strand lopen, wat wij dus deden (erg goed voor m'n knie..), maar het was het helemaal waard. 'Honeymoon Bay' was een andere, erg mooie plek in Freycinet. In de avond hebben we gezellig met z'n allen de film 'Lion' gekeken en de dag erna even een 'chill-dag'' ingelast met een bier- en wijnproeverij met heerlijke kaas (erg goed in Tassie).

De laatste dag bestond uit Bay of Fires, Binalong Bay en de Osmond Falls, allemaal te zien langs de kustlijn (én zo mooi!). Hierna reden we terug naar Launceston, aangezien onze vlucht naar de volgende bestemming vanuit hier was.

Nieuw-Zeeland
Aangezien mijn eerste vlucht van Launceston naar Melbourne met vier uur vertraagd was, miste ik mijn vlucht van Melbourne naar Auckland. Gelukkig kon dit makkelijk omgeboekt worden en werd ik even voor twee uurtjes (midden in de nacht) in een hotel gedropt om vervolgens weer mijn nieuwe vlucht te halen om 7u in de ochtend. Maargoed, ik ging tenslotte wel naar NZ! Eenmaal aangekomen bleef ik twee dagen in Auckland om even bij te komen. O.a. hebben we Mt. Eden beklommen en zijn we in de Skytower geweest, met een prachtig uitzicht over Auckland.

De volgende dag moest er nog het een en ander geregeld worden voor onze trip door NZ. Deze reis deden we namelijk met Kiwi Experience, een backpacker hop-on, hop-off bus waar je eigenlijk niet eens na hoeft te denken over hoe je de dagen besteed. Aangezien we maar minimum tijd hadden, stapten we (bijna) elke ochtend in de bus, stopten we op wat plaatjes, deed je activiteiten die je wilde en werd je gedropt bij het volgende hostel, easy! De buschauffeur die we hadden én de groep waren geweldig, waardoor de reis helemaal top was.

De eerste dag had als eindpunt Hot Water Beach, wat bekend staat om het graven van je eigen 'pool' met warm water (op het strand). Op de weg hier naartoe stopten we bij 'Catedral Cove', een erg mooi strand met helderblauw water waar we even konden afkoelen. De tweede dag stond onze wekker erg vroeg en startten we de dag met een hike in een oude mijn. De eindstop vandaag was Waitomo, een plaatsje dat bekend staat om de glowworms. Hier heb ik de grotten gezien en inderdaad, zo veel glowworms.

Dag 3 bestond uit de rit naar Rotorua (de uitspraak weet ik nog steeds niet). Als activiteit kon je kiezen voor een trip naar Hobbiton en, ook al heb ik niet alle films gezien, de plek was geweldig en ook een beetje onwerkelijk. Er werd veel verteld over hoe er gefilmd is, waarom hier en hoe het allemaal in z'n werk gaat, erg interessant. Aan het eind van de dag ben ik naar een traditioneel Maori Village gegaan, waar je compleet meegenomen wordt in hun cultuur, heel indrukwekkend. Zo veel gezien en geleerd over de cultuur (incl. wat tradities meegedaan en de Haka voor de mannen gezien, waar ik heb staan huilen van het lachen omdat ze zo 'goed' waren) en deze avond afgesloten met een heerlijk diner in dit dorpje.

Dag 4/5 waren in Taupo, waar de eerste dag even een rustdag was. Dit was maar goed ook, want op dat 2 stond de Tongariro Crossing gepland. Een 20km hike door een geweldig landschap. Soms zo steil omhoog klimmen dat we helemaal uitgeput boven kwamen, spierpijn voor een aantal dagen maar het o zo waard. Het landschap in Nieuw-Zeeland is prachtig en wisselt zo vaak. Van regenwouden, vulkanen, groene landschappen naar droge vlaktes, alles is er!

De dag na de Crossing reden we naar River Valley, een plaatsje in de middle of nowhere zonder internet etc. We sliepen hier op een soort slaapzaal met 30 man, erg gezellig. Hier moesten we dus veel socializen (haha) en eindigde het in een goed feestje. De volgende ochtend was wat zwaarder en stond voor mij raften op het programma (om 8u 's ochtends), wat geweldig was. Aangezien ik de kleinste was (surprise) en we met z'n vijven waren, zat ik aan de achterkant op de rand van de boot waardoor het raften iets gevaarlijker was dan wanneer je 'gewoon' in de boot zit. Natuurlijk kon ik verwachten dat er iets mis zou gaan en ik heb me dan ook aardig tegen wat rotsen gestoten. Voor de rest van de dag was het een lange busreis naar Wellington, waar we eigenlijk alleen de nacht door hebben gebracht. Dit was de laatste stad op het Noorder-eiland.

De volgende ochtend gingen we met de ferry naar het Zuider-eiland en reden we naar Abel Tasman, een klein plaatsje met een strand en wat cafeetjes. De plaatsten daarna (Westport, Lake Mahinapua) waren klein en hier was eigenlijk niet zo veel te doen. Dit was de dag dat mijn telefoon helaas recht op een steen viel en het hele scherm in stukken was (haha). In Lake Mahinapua was er geen internet en hadden we een dress up party met als thema 'sexy christmas'. Het was er weer eentje tot in de vroege uurtjes.
De volgende stop was Franz Josef, bekend om de gletsjer. Hier had ik een helikoptervlucht gepland, maar helaas werd deze gecancelled door het slechte weer (erg bewolkt). Eigenlijk was het hier twee dagen uitrusten aangezien het stadje niet meer is dan een paar straten.

Na Frans Jozef gezien te hebben, reden we naar Wanaka, bekend om de boom midden in het water. Onderweg stopten we bij 'blue pools', en inderdaad, dat was het. Na één nachtje hier was de volgende stop Queenstown, waar we onderweg stopten om even wat mensen te zien bungeejumpen. Daarna ben ik zsm naar een telefoonwinkel gegaan om mijn scherm te laten maken, haha. Dit gevolgd door wat rondlopen in de stad, wat drankjes en lekker eten. In deze stad hebben we ons zeker vermaakt. Dag 2 in Queenstown bestond uit een dagtrip naar Milford Sound, een van de mooiste plekken op aarde. Ondanks dat het de hele dag regende en het alleen maar grijs en grauw was, was het nog steeds erg mooi. Ook werd ons verteld dat we, juist met dit weer, de meeste watervallen konden zien op deze plek. Lekker natgeregend en ijskoud (aangezien ik ervoor koos om op het dek te staan om het te kunnen zien) reden we terug naar Queenstown. De laatste dag hebben we een soort Mario Kart gedaan met een uitzicht op Queenstown, en, zo fanatiek als ik ben, ging ik helemaal voor de winst. Dit was ook de avond dat de meesten een aantal extra nachten bleven, dus een goede reden om de avond goed af te sluiten.

Voor mij betekende dit de volgende dag de bus naar Lake Tekapo (niet veel meer dan een mooi meer) en de dag erna naar Christchurch (wat nog steeds aan het opbouwen is als gevolg van de aardbeving enkele jaren geleden). Gisteren had ik mijn vlucht terug naar Adelaide en vandaag is het vooral inpakken, inpakken en inpakken. Op dit moment is mijn kamer een gigantische chaos, maar gelukkig heb ik nog de avond. Morgenavond komt Rens aan en zijn we enkele dagen in Adelaide, waarna we in de komende weken de rest van de oostkust gaan zien :) Voordat jullie het weten ben ik weer terug in NL, haha!