Outback - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Gaby Evers - WaarBenJij.nu Outback - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Gaby Evers - WaarBenJij.nu

Outback

Blijf op de hoogte en volg Gaby

28 September 2017 | Australië, Alice Springs

Hallo lieve mensen!

Hebben jullie even de tijd? Dit verslag kan een beetje lang worden, want was de trip naar de Outback en Darwin gaaf! Ondertussen ben ik nog steeds een beetje aan het bijkomen van het weinig slapen, maar dat was het helemaal waard.

Outback
Ongeveer 1,5 week geleden begon de trip naar de Outback. Maandag 18/9 stond ik om 7.30 op, een tijd dat je uitslapen kan noemen in vergelijking met de rest van de dagen. Om bij de Outback te komen is een van de opties om op Alice Springs te vliegen, waar wij voor gekozen hebben. Nietsvermoedend wachtend op de uber zou ik opgepikt worden bij mijn huis nadat de anderen twee waren opgepikt. Maar dit begon al goed, want we hadden per ongeluk een uber besteld voor 8u 's avonds in plaats van 8u 's ochtends (iets met het verschil van am en pm; ja, lekkere actie weer, haha). Gelukkig geen probleem, want ubers zijn hier in overschot. Tijdens de vlucht was het landschap al goed te zien; alleen maar grote, rode, uitgestrekte vlaktes wat ook wel een soort woestijn wordt genoemd. Het landschap hier is compleet verschillend dan de rest van Australië en niet te vergelijken. Na een vlucht van ongeveer 2 uur kwamen we hier 's middags aan, perfect om nog even het stadje te verkennen. Het was op dat moment 31 graden en volle zon, dus wel even wennen na al die regen en kou in Adelaide.

Na ingecheckt te zijn in ons hostel (wat eruit zag als een hippie plek, maar zó leuk), moesten we ons melden bij de organisatie waar we onze driedaagse tour hadden geboekt om alle gegevens en de planning nog even door te nemen. Aangezien het extreem warm kan zijn in de Outback, wordt het dragen van een hoed (zo'n mooie die de cowboys hebben) aangeraden. Dus dat was het volgende; een mooie hoed shoppen! En zelfs dit kan een uur in beslag nemen :). Verder vooral de laatste voorbereidingen getroffen, wat gegeten en vroeg gaan slapen.

De volgende dag (dinsdag 19/9) stond de wekker om 4.45 en werden we bij het hostel opgehaald om 5.30. Met in totaal een groep van 20 personen was het een en al gezelligheid (zelfs zo vroeg) en kon onze tour starten. Na ongeveer een uurtje rijden, maakten we een stop bij een camel farm, en ja, natuurlijk moest ik dit even ervaren! Best leuk op zo'n kameel, alleen niet heel comfortabel. Verder een kleine koffiepauze en we vervolgden onze route naar de eerste stop: Kings Canyon (of de originele naam: Watarakka)

Bij Kings Canyon startte onze drie uur durende hike. Het begin was het meest zwaar, alleen maar omhoog klimmen. Maar dit was het zeker waard, want de uitzichten waren adembenemend. Ondertussen was het erg belangrijk dat we genoeg water dronken (zo'n 4/5 liter per dag), dus onze gids riep telkens: 'Hydrate'. En iedereen volgde dit 'bevel' keurig op. Onze gids was trouwens geweldig en spoorde totaal niet, wat de trip ook zo leuk maakte. Terwijl wij steeds minder energie hadden, ging zij vrolijk door.
Na de hike van 3 uur gingen we in de bus terug naar een afgelegen plek, midden in de bush. Tijdens deze rit stond de muziek weer eens keihard en had iedereen een super tijd. Ondertussen nog even gestopt om wat hout de verzamelen voor het kampvuur (toch niet echt mijn ding en dat maar overgelaten aan de rest). Aangekomen bij de plek waar we overnachtten, starten we meteen met het maken van vuur en het bereiden van ons avondeten (wat trouwens erg goed was). Met een biertje zaten we bij het vuur en hadden we ons diner. Na enkele uren was het tijd om te gaan slapen. Dit was wat minder luxe dan ik gewend ben, want deze nacht sliepen we in een swag. Dit is eigenlijk niets meer dan een slaapzak. Op de grond liggen, mijn schoenen (aan elkaar geknoopt anders gestolen door een Dingo) als een kussen en kijkend naar de sterren, wauw!

Dag 2 - Kata Tjuta en Uluru
De eerste nacht was verschrikkelijk. Ik heb vrijwel niet geslapen aangezien iemand naast me zo hard lag te snurken dat ik helemaal gek werd. Samen met twee anderen ben ik 10 meter verderop gaan liggen (ik lag al in m'n swag, dus iemand heeft me gesleept over de grond wat erg veel herrie maakte, haha), maar ook dit hielp niet echt. Maar maakt niet uit, om 6u werden we wakker gemaakt door ons altijd vrolijke tour guide. Snel ontbijten en de bus in naar een stop om daar lekker warm te douchen (Eindelijk, want alles wordt zo snel vies!)
Na het douchen begon onze volgende hike. Ik heb geen idee hoe ver en hoe lang dit was, maar het was een aardig eindje in die bloedhitte. De Olgas (of het originele Kata Tjuta) was vandaag de plek voor onze hike. Zoals verwacht was dit weer erg mooi! Na dit gezien te hebben, reden we verder naar Ayers Rock (Uluru), de o zo bekende rotsformatie. Met een alcoholisch drankje in onze handen hebben we hier genoten van de zonsondergang, wat was dat mooi. De kleuren van de rots veranderden naarmate de zon onder ging, wauw.

Na de zonsondergang gezien te hebben, gingen de meesten terug naar onze slaapplek. Ik en wat anderen hadden nog iets extra's geboekt: Field of Lights. Dit is een gigantisch groot gebied waarin alleen maar lichtjes (50.000) te zien zijn, dichtbij Uluru. Hier hebben we een uurtje gelopen waarna we werden gedropt bij de overnachtingsplek. Een aantal sliepen al in de comfortabele swag, anderen praatten nog wat na bij het kampvuur. Tijd om naar bed te gaan en weer een nachtje onder de sterren te slapen. Ook leuk om je in te beelden is dat we alles deden in het donker met een hoofdzaklamp, erg mooi!

Dag 3 - Uluru
Donderdag 21/9 was alweer de laatste dag. Veel slaap hadden we niet die nacht, want om 5u stonden we op om de zonsopgang bij Uluru te zien. Swag oprollen, omkleden en hup de bus in naar de rots. Gelukkig ben ik niet altijd even handig en raak ik dingen nogal snel kwijt (usb kabel, handdoek en noem maar op). Gelukkig zijn we met veel mensen en vinden die altijd alles voor mij terug :). Ontbijt hadden we tijdens de zonsopgang, waarna de 'base walk' volgde rondom de rots. Hierna wat mensen afgezet op het dichtstbijzijnde vliegveld en startte onze busreis terug naar Alice Springs. Tijdens deze busreis deden we allerlei gekke dingen. Ook hadden we een quiz over álles wat de gids ons verteld heeft en het bleek dat ik vrij weinig onthouden heb van de originele termen en namen die de Aboriginals bedacht hebben. Maargoed, ik zal het snel weer eens even opzoeken.

Terug in Alice Springs nam ik een douche en was er een gezamenlijk diner met de hele groep. Ons voornemen was om niet te lang te blijven hangen aangezien vrijdag 22/9 onze vlucht weer was, maar natuurlijk was het weer veel te gezellig. Uiteindelijk in ons bed volgde weer een korte nacht.

Vrijdag 22/09 - vlucht Darwin
Na deze nacht checkten we uit bij het hostel en hadden we onze vlucht rond 12u naar Darwin. Daar aangekomen vooral het stadje even verkend en uitgerust. Voor de zaterdag eigenlijk hetzelfde. Deze dag zijn we nog even naar Mindil beach geweest, aan de rand van het centrum. Mooi, maar zwemmen kan helaas niet i.v.m. de giftige dieren die in de zee zitten. Na wat verbrand te zijn weer terug naar het hostel, een duik in het zwembad genomen, kleren gewassen en wat gegeten.

Zijn jullie er nog bij? Mooi, want nu kunnen jullie lezen (zal het wat korter houden) over Kakadu en Litchfield!

Zondag 24/9 - Kakadu National Park
Na een nachtje in het hostel werden we om 6.50 opgehaald. Mooie tijd! Normaal gesproken is deze tour voor 16 personen, maar wij waren maar met 4 personen! Wij drie en nog een (toevallig) Nederlands meisje. Daarom geen bus, maar een heerlijke grote auto waarin we mega veel ruimte hadden. We startten deze dag met een crocodile cruise. Ja, er zijn heel wat krokodillen gespot (gelukkig op veilige afstand). Vervolgens een rit van 1,5u tot onze lunch spot, aan de rivier met krokodillen... Maar weest gerust, onze gids bleef telkens roepen dat we niet te dicht bij het water mochten.
Na onze lunch zijn we doorgereden naar Ubirr, een plek waar veel rotstekeningen te zien zijn die de Aboriginals getekend hebben. Hier veel geleerd over hun leven en de betekenis van de tekeningen, erg interessant! Vervolgens een hike naar een uitzicht; de view waar Crocodile Dundee is opgenomen, heel gaaf. Dit was het voor dag één en zijn we gereden naar onze overnachting. Hier weer een kampvuur en met z'n vieren geslapen in een soort tent (zonder dekens, matras of kussen, dus erg comfi was het niet). Maar koud was het niet, aangezien de temperatuur 's nachts ook gewoon 23 graden was.

Het verschil met deze tour en met de Outback tour is dat het veel relaxter was en we veel minder hoefden te lopen. Dit kan ook niet echt in Kakadu, aangezien het zo mega groot is. Eigenlijk wel lekker zo'n auto ;).

Dag 2 - Kakadu National Park
Om 6.30 ging de wekker en na het ontbijt reden we naar Jim Jim Falls, een plek waar we konden zwemmen, heerlijk! Hetzelfde geldt voor de Madadu Falls. Na het zwemmen vertelde onze gids dat er freshwater krokodillen zitten, maar dat die alleen maar vis eten en geen mensen. Toch wel fijn als ie dat van tevoren had verteld.. Maar overleefd hebben we het zeker!

Dit was dag twee eigenlijk wel en vertrokken we naar onze volgende overnachting, een soort camping. Ook hier was een zwembad, dus we hebben ook nog even gezwommen in water waar géén krokodillen aanwezig zijn. Een lekkere barbecue en biertje als afsluiting om daarna te slapen (in een echte tent!!!!)

Dag 3 - Litchfield National Park
Dag 3 was alweer de laatste en startte om half 7 met een ontbijtje. We namen rustig de tijd en reden vervolgens naar Rocky Falls, Toli Falls en Wangi Falls. In twee konden we zwemmen en één zeker niet, maar ik ben even vergeten welke dat was. Na dit reden we terug naar Darwin, waar we gedropt werden. Voor ons was het vooral een kwestie van wachten aangezien we onze vlucht terug hadden om 2.30 's nachts. Nog even gezellig in het park gezeten en samen gegeten met het Nederlandse meisje en vervolgens naar het vliegveld gegaan. Hier heb ik wat proberen te slapen, maar dit is niet gelukt. Toen het bijna tijd was om te boarden werd het duidelijk dat het vliegtuig er niet eens was en we heeerlijk twee uur vertraging hadden, echt top.

Gelukkig landden we, doodvermoeid, in Adelaide rond 8u 's ochtends en ik ben daarna meteen gaan slapen. Voor nu heb ik nog een weekje vakantie aangezien het maandag a.s. een soort dag v/d arbeid is en er geen colleges zijn. Dinsdag en woensdag ben ik sowieso vrij dus heerlijk een weekje bijkomen en even zien wat ik ga doen!

Liefs xx